Pinda Wullem

Pinda Wullem, binnenkort terug van weg geweest

In het jaar 2016 werd het beeld van Pinda Wullem, dat al jaren de Jodenstraat sierde, gestolen. Dit tot verdriet van velen. Daarom heeft de Stichting bronzen Beelden Venlo het plan opgevat om een nieuw beeld van deze markante figuur te laten vervaardigen. Om duidelijk verschil te maken met het oude beeld is er niet gekozen voor een bronzen versie, maar voor steen.

Pinda Wullem, oficiële naam Tsen Koa Pai, was in de jaren voor de 2e wereldoorlog een veel geziene gast in Venlo. Met zijn “buikwinkel” ging hij de café’s en zalen af om zijn pinda-repen te verkopen. Veel oudere Venlonaren zullen zich hem wellicht nog herinneren. Hij was de eerste Chinees in Venlo en dus een bijzonderheid. Naar verluidt verkocht hij onder zijn repen ook andere waren, die men in die tijd niet zo open en bloot durfde te kopen; condooms. In de vijftiger jaren is hij naar Duitsland vertrokken en verdween hij uit het zicht van Venlo.
In februari 2019 heeft de Stichting aan kunstenaar en beeldhouwer Hans Reijnders uit Venlo opdracht gegeven om het nieuwe beeld te vervaardigen. Nadat er eerst een goed blok steen is uitgezocht is in mei de eerste zaagsnede in de steen gezet om de grove vorm van het beeld uit te zetten.

Reijnders zal ook een miniatuurversie van zijn beeld maken, hetwelk door de Stichting als kunstharsen replica verkocht zal worden om uiteindelijk mede het laatste beeld, dat van Funs van Grinsven, te kunnen realiseren.

Naar verwachting zal de onthulling van dit beeld in het voorjaar van 2020 plaats vinden.

Hans Reijnders bij het blok, waaruit hij Pinda Wullem zal hakken